fokkoenmarieke.reismee.nl

Zomer en herfst in Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,
Het eerste verhaal van 2015!
We hebben een heerlijke kerstvakantie gehad, waarin we veel hebben rondgereden in onze gehuurde oude campervan. We hadden prima weer en hebben vooral veel op het strand gelegen en boeken gelezen. Nu moet er ook wel even gezegd dat er in NZ weinig cultuur is, dus die vorm van vermaak viel al snel af. Echte moeite hadden we natuurlijk niet met zo'n relaxvakantie. We zijn o.a. op Hot Water Beach geweest. Dit is een strand met een warm waterbron onder het strand, die je alleen met eb kunt benaderen door kuilen te graven. Dit water is 60-64 graden, dus behoorlijk heet! Op deze uren rondom eb is het dus stervens druk op deze paar vierkante meter en de rest van de dag is het strand verlaten. Heerlijk voor ons!
Vanaf oudejaarsavond hadden we dienst en daar is het wel ontzettend druk mee geweest. Toch zeker 21 verschillende telefoontjes gehad waar we er ook voor uit moesten. Gelukkig werd onze drukke dienst opgevrolijkt door de komst van Pim (middelbare schoolvriend van Fokko) en zijn reisgenoot Marielle. We hebben een hele gezellige tijd gehad met veel praten, een vuurtje op het strand en BBQ-en.
De volgende ochtend werden we alle vier wakker door een heuse aardbeving. Gelukkig niks ernstigs, maar toch een bijzondere ervaring als je bed staat te schudden en de muren piepen.
Eind januari stond het volgende bezoek op de planning, de komst van Tim, Tessa en Texel (studievrienden) en zijn vriendin Patrice. We zijn ze gaan opzoeken in Akaroa, vlakbij Christchurch, om daar een lang weekend met ze door te brengen. We hebben een fantastische ochtend met dolfijnen gezwommen en mooie wandelingen gemaakt naar de meest uitgestorven baaitjes. We hebben alle vier ook nog twee keer in Greymouth ontvangen voor gezellige avonden BBQ-en, biertjes drinken en vuurtjes stoken op het strand. We hebben een geweldige tijd gehad met z'n allen!
Ondertussen is ook onze vriendin en assistente, Chrissie, bevallen van een dochtertje, Freya. Het was even spannend want ze kwam 4 weken te vroeg. Gelukkig was alles goed met moeder en dochter, we zijn al regelmatig op bezoek geweest!
In februari waren we 9 jaar samen, dus dat wilden we even vieren. Marieke had voor Fok als verrassing geregeld dat we een zondag zouden gaan Cave Tuben. De bedoeling hiervan is dat je met een grote rubberen band op een riviertje dobbert in een grot. Volledig uitgerust in wetsuits en in het gezelschap van 5 niet echt goed engels-sprekende Taiwanezen, gingen we eerst een tour door de grot maken al wandelend met je band. Daarna kwamen we dus bij een riviertje waar we op dreven met uitzicht op miljoenen vuurvliegjes. Erg mooi! Eenmaal uit de grot was er nog een stuk met waterversnellingen waar we met de band vanaf kwamen. Een leuke en diverse dag.
Fok had besloten dat we ook uit eten zouden gaan, bij het (naar ons weten) chiqueste restaurant van Greymouth. Dit werd een lichte teleurstelling (maar wel met veel hialristeit tot gevolg). De Turkish Loaf vooraf was verre van turks en leek meer op een gewoon knoflookstokbroodje en in mijn warme pasta was de spinazie vervangen door rauwe sla (he, toch niet er doorheen? jawel!)
Toch hebben we een gezellige avond gehad.
Afgelopen weken stonden in het teken van meer bezoek uit Nederland. Eerst afscheid van Tim, Tessa, Texel en Patrice, toen de aankomst van Jennifer, een nieuwe dierenarts bij ons in de buurt en oud studiegenoote. In een week kregen we bezoek van Jop en Mariska, een oud huisgenoot van Fokko's zusje, een buurjongen van vroeger van Marieke met zijn vriendin(Tom en Esther) en later nog weer twee studiegenoten (Judith en Lizelore).Eind februari kwamen Fokko's moeder en zusje nog een keertje bij ons op bezoek. We zijn ze gaan ophalen op het vliegveld in christchurch en vervolgens zijn we met z'n allen naar Moeraki gereden, een leuk plaatsje aan de Zuidoost kant van het zuidereiland, waar veel pinguins, zeeleeuwen en mooie vogels te zien zijn. We hebben ontzettend genoten van die tijd! Adra en Floortje kwamen daarna mee terug naar Greymouth om ons nog een kleine week te vergezellen, tot Fok met ze meeging om een stukje van het Noordereiland te ontdekken. Ze hebben weer veel mooie wildlife gezien (oa 4 kiwi en een hoop Jan-van-Genten!) en de befaamde Tongariro Crossing gelopen. Dit is een prachtige, 7 uur durende, wandeling over een vulkaan, waar je ook vlakbij de Mt Doom uit Lord of the Rings komt. Het wemelde er van de Duitsers, maar het uitzicht was schitterend!
Kortom, we hebben hier een socialer drukker leven dan thuis lijkt het wel! Ontzettend gezellig en lief dat iedereen de moeite neemt om langs te komen!
Werken doen we ook nog. En behoorlijk hard ook! We leren nog steeds erg veel en zo heeft Marieke deze week zelfstandig bij twee honden een heupkop verwijderd. Dat zijn leuke dingen om te mogen leren. Fok is vooral druk alle koeien aan het scannen voor dracht. De kuddes zijn best groot (gem 400 koeien), dus dat is soms flink doorwerken. Langzaam maar zeker zijn we ons aan het oriënteren op banen in Nederland. Toch proberen we om nog even volop te genieten hier en niet al met 1 been in Nederland te staan.
Daarnaast tellen we de weken af naar onze reis! Nog genoeg te beleven aan deze kant van de wereld en vast over een paar maanden weer genoeg materiaal voor een volgend verhaal!
Liefs Fokko en Marieke
Wisten jullie dat:
- ons 2015 op 1 januari om 4 uur 's ochtends begon met het redden van een aangereden hond?
- het daar nu heel goed mee gaat?
- er ook Aziaten ' hotpools' aan het graven waren bij Hot Water Beach waar helemaal geen warm water was?
- ze dat zelf niet door leken te hebben?
- ze toch heet trots keken op de foto's?
- wij daar weer hard om hebben kunnen lachen?
- er ook een Nederlands stel op de camping stond dat alleen maar kon klagen over hoe duur alles was?
- ze over Nederland ook niks positiefs te vertellen hadden?
- ze dierenartsen ook maar geldkloppers vonden?
- Marieke een nieuwe camera heeft en daar lekker mee aan het fotograferen is?
- men hier nog nooit van een eierprikker heeft gehoord?
- ze ons helemaal voor gek verklaren dat we gaten in eieren prikken?
- de kippen (Hannie, Bep en Louki) behoorlijk bijdehand zijn?
- ze graag brood van je bord en chipjes uit je hand pikken?
- ze elke kans grijpen om de huiskamer in de komen?
- we ze dan weer onder luid protesterend gekakel het huis uit moeten werken?
- dit zeker 3 keer per week gebeurd?
- we in 1 week tijd 4 verschillende koppels Nederlanders te logeren hebben gehad?
- We ondertussen allebei 28 jaren oud zijn?
- We vandaag voor her eerst de kachel weer aan hebben gestoken?

Ria Schipper

Geweldig verhaal weer, geniet er nog steeds van. Vandaag met de oude kaaskarclub(Marieke) dagje Oostvaardersplassen gedaan ook genieten.

Emma en Ruud

Hee Fokko en Marieke,
Erg leuk verhaal en weer heel veel gedaan zo te horen! Geniet er zeker nog van, ook van de voorbereiding van jullie reis!
groetjes

Dick Koldenhof

Leuk om jullie verhaal weer te lezen. Wij zijn gisteren met je vader en moeder, Ria en Jan en Ingrid op Vogelexcursie geweest in de Oostvaardersplassen. Beetje fris weer, maar wel bijzonder! Was een verjaardagscadeautje voor Ludy en Jan! Heel gezellig. Geniet nog daar! Groetjes, Dick en Fanja

Pim de H

Hey lieverds,
Heerlijke verhalen weer! En wat een machtig avontuur was ons bezoek aan jullie. nogmaals dank!
Fok: hoe vond je de tongariro crossing? En heeft je zusje nog een skydive gedaan?
Dikke knuffel! x