fokkoenmarieke.reismee.nl

Cyclone Ita, familiebezoek, het gewone werkende leven én vakantie!

Lieve allemaal,

nu het derde en laatste "grote" familiebezoek weer achter ons ligt, is het weer tijd voor een update vanuit Nieuw-Zeeland!

Het is hier inmiddels alweer een tijdje hersft, wat gepaard gaat met varierende weersomstandigheden. Doorgaans is de nazomer hier behoorlijk goed, maar wel redelijk wisselvallig, wat betekent dat mensen de ene dag gewoon nog in korte broek en shirt over straat lopen, terwijl het de dag erna met bakken uit de hemel komt en er in korte tijd 80 mm regen valt. "Welcome to the West Coast", aldus de locals. Sowieso zijn mensen hier gehard, door het weer, maar ook door huizen met enkel glas, slechte isolatie en zonder CV.

In die wisselende nazomer hebben we ook kennis gemaakt met zeer ruig weer. Boven de Tasman Sea (zee tussen Australië en NZ) heeft een tijd een cycloon (Ita) rondgewaard, waardoor het hier ook zeer winderig is geweest. Om een lang verhaal kort te maken: de donderdag voor Pasen was qua wind het ergst in 47 jaar hier in Greymouth. Daken woeien van huizen af, bomen vielen om, de stroom is uitgevallen en overal schade, veel schade. In de vallei hebben boeren 4 dagen de koeien niet kunnen melken en er zijn honderden hectares natuurgebied verwoest.

Donderdagmiddag hebben we vanuit onze kliniek kunnen aanschouwen hoe het dak van de naastgelegen brandweerkazerne opgetild en weggeblazen werd en hoe er overal golfplaten en stukken hout door de straten vlogen. De stroom was een tijd uitgevallen en we konden niet naar huis, omdat het te hard woei en de politie de brug en straten naar onze buurt (Cobden) had afgezet. 's Avonds laat hebben we toch stiekem de oversteek gemaakt, tussen alle afzettingen door, toen de wind was gaan liggen. Erg eng als je de hele dag niet thuis bent geweest en van iedereen hoort dat Cobden (onze buurt) het hardst is getroffen van allemaal. Toen we 's avonds laat thuiskwamen bleek gelukkig dat ons huis geen schade had. De ochtend erna was de ravage pas echt goed te zien: elk tweede huis in onze straat was (zwaar) beschadigd en vrij veel huizen zijn onbewoonbaar verklaard. Behoorlijk heftig om te zien, maar wij zijn wel met de schrik vrijgekomen.

Inmiddels waren ook Arda en Godewijn (Fokko's ouders) al in het land. Ze zijn in totaal 3,5 weken in NZ geweest en we hebben het eerste weekend hier in en om het huis en rond Greymouth doorgebracht. Het was mooi weer gelukkig. Die maandag zijn ze een dag met Fokko mee geweest "de boer op", wat natuurlijk erg leuk was. De dag erna zijn ze met hun camper, waarmee ze al vanuit Christchurch onze kant op waren gekomen, op pad gegaan richting het zuiden. Uiteindelijk heeft Fokko ze weer ontmoet in Tekapo om het paasweekend met ze door te brengen. Marieke is thuisgebleven, omdat de storm dus net had huisgehouden en we moeilijk aan de buren en collega's konden vragen om op het huis te passen, terwijl de halve stad in puin lag en iedereen aan het opruimen was.

Dat weekend zijn Arda, Godewijn en Fokko dus rond Tekapo, Lake Benmore en Oamaru geweest, omdat het daar mooi weer was. Lekker aan de kust rondgekeken en wat gewandeld, was erg geslaagd. De week van 27 april tot 3 mei hebben we met z'n vieren in het noorden van het Zuidereiland, in Abel Tasman National Park en the Marlborough Sounds doorgebracht. Twee huisjes gehuurd en lekker gewandeld en van het mooie weer genoten, was erg geslaagd. Ook nog veel wildlife, zoals verschillende vogels en zeehonden, gezien hier en daar. Afgelopen zondagochtend vroeg hebben we Arda en Godewijn in Christchurch afgezet bij het vliegveld, wat natuurlijk erg jammer en raar was. Maar het was des te bijzonder dat ze helemaal naar NZ zijn gekomen en wij hen alles hebben kunnen laten zien hier!!

Diezelfde middag zijn we met een omweg van Christchurch via Westport (Fokko moest met zijn team Grey United de uitwedstrijd tegen de regerend kampioen Westport spelen: 1-1 met pijn en moeite dus we waren tevreden) weer naar Greymouth gereden en zo hadden we toch weer even meer dan 2400 km op de teller staan voor een weekendje.

In de tussentijd is het voor Fokko op werk weer wat drukker geworden, o.a. met veel leverbiopten nemen bij koeien voor mineralen en hier en daar proberen wat bedrijfsbegeleiding op te zetten samen met de Nederlandse collega Marjan, wat wel zijn vruchten af lijkt te gaan werpen.

Marieke heeft het eigenlijk onveranderd leuk en druk, afgezien van de maan- en vrijdagen waarop onze collega Amber sinds kort ook weer met de gezelschapsdieren werkt. Leuk dat zij weer terug is, ook voor Marieke om weer een ervaren collega extra om zich heen te hebben. Er zijn ook weer wat leuke OK's de revue gepasseerd met o.a. een ooglidoperatie en het verwijderen van een milt. Voorlopig is er dus genoeg te doen en te leren.

Dit weekeind hebben we Leontien Hessel (studiegenootje) twee dagen op bezoek gehad en nu lijkt het er op dat de rust toch écht wedergekeerd is. We hebben weer zoveel leuke mensen om ons heen gehad en zulke mooie dingen gezien in de weekeinden dat we het niet erg vinden om een weekeindje lekker aan te rommelen rond het huis. Er moet nog een kippenhok geverfd, een berg hout gestapeld en er staan veel weekeinddiensten de planning in verband met het kalvingsseizoen dat er langzaam maar gestaag weer aan begint te komen. We houden jullie weer op de hoogte van onze avonturen, zoals een weekend Sydney in juni en natuurlijk ons tweewekelijkse bezoek aar NL in augustus!

Mariek en Fok

Wisten jullie dat:

- het water hier in de wc en in de gootsteen de andere kant op draait dan in Nederland? (rara welke kant dan?)

- je de Poolster hier nooit gaat zien, maar wij daarentegen het Zuiderkruis hebben?

- onze recordweekenddienst 15 bezoekjes aan de kliniek bevatte?

- we een eigen groentetuintje hebben en daar al sla, courgette en radijsjes van hebben gegeten?

- de slakken de rest opgegeten hebben?

- het nieuws hier verschrikkelijk veel reclame bevat?

- er dan maar 5 minuten over wereldnieuws gepraat wordt?

- er wel al 2 maanden elke dag uitgebreide update is over de rechtszaak van Oscar Pistorius?

- de minister-president (John Key) door de nieuwslezers met je en jij wordt aangesproken en gerust wordt onderbroken en afgeblaft en er regelmatig live onenigheid is tussen beide partijen?

- we hier en daar al wat Nederlandse zegswijzen kwijt aan het raken zijn en af en toe ècht rare, letterlijk vanuit het Engels in Nederlands vertaalde dingen zeggen?

- we alweer bijna 11 maanden weg zijn uit NL?

- we nog een jaar kunnen blijven hier bij West Coast Vets in Greymouth, omdat onze bazen blij met ons zijn?

- we nog steeds van plan zijn om na ongeveer 2 jaar terug naar NL te komen?