fokkoenmarieke.reismee.nl

Lente in Nieuw Zeeland

Lieve allemaal,

Tijd voor weer eens een update van onze kant van de wereld. Terwijl bij jullie de regen tegen de ramen slaat en Nederland zich bezig houdt met het dilemma of er Zwarte Pieten of Veegpieten mee moeten met Sinterklaas, is hier de lente in volle gang. Dit betekent dat elke dag het weer een verrassing is en je zelfs de weerman niet kan vertrouwen. Onze tactiek ‘je weet pas wat voor weer het wordt als je ’s ochtends uit het raam kijkt’, gaat ook niet meer op. Zit je met de lunch in je korte broek in de zon te lunchen, regent het dat het giet op de weg terug naar werk. En ook een goeie hagelbui mag niet missen. We houden ons dus maar vast aan de lekkere zonnige periodes!

Begin oktober was het ook Marieke’s ‘1-jaar-aan-het-werk-verjaardagsfeestje’ en hebben we bij ons thuis een borrel gedaan voor alle collega’s. Vervolgens moest er even hard worden geknokt om dezelfde (welverdiende) salarisverhoging te krijgen als Fokko, maar ook dat is na wat harde onderhandelingstactieken gelukt.
Het kalvingsseizoen is nu het echt op z’n einde en de boeren zijn alweer druk bezig met alle koeien drachtig krijgen, waardoor het voor Fok nu iets rustiger wordt op werk.
Bij Mariek gaat het erg met ups en down, een beetje hollen of stilstaan. Ze heeft wel nog een aantal hele spannende operaties gedaan. Vlak na de eerste keizersnede kwam er ook meteen een tweede en later die week heeft ze twee keer uitgebreide darmoperaties gedaan. Een hond had 400 gram varkensbotjes gegeten en die zaten vast in de maag (die moeten er dan dus 1 voor 1 met een pincet uit worden geplukt) en een kat met een grote tumor in de darm, waarbij ze de tumor heeft verwijderd en de darmen weer aan elkaar heeft gehecht. Alle patienten doen het heel goed nu!
We leren hier dus zeker nog wel wat en vooral Marieke krijgt hier wel kansen die ze wellicht in Nederland niet zou hebben gekregen.

Ondertussen waren er uit Nederand minder leuke berichten over Marieke’s oma. Ze was steeds ziekenhuis in en uit en dan is het toch wel heel vervelend dat we zo ver weg zitten. Je kan niet even langs op ziekenhuisbezoek. Gelukkig lijkt het inmiddels stukken beter te gaan en is ze weer thuis in haar eigen huisje met goede thuiszorg.

In oktober zijn we ook wat weekendjes weggeweest. Eerst zijn we met Megan (collega) en Adrian gaan ‘trampen’, dat is een hip woord voor het maken van een meerdaagse wandeling. We zijn naar Waiuta gereden, een minidorpje in de valei waar Fok veel doorheen rijdt voor z’n werk. Daar is de start van de ‘Big River Track’ door het Victoria Forest Park. Big River is een voormalig goudmijndorpje, waar ze ongeveer 100 jaar geleden pas gestopt met delven. Er staan nog wat gebouwen en er waren veel infromatieborden met goede informatie over de tijd dat het een ‘booming business’ was.
Vlak bij het ‘dorpje’ staat een mooie hut waar je met 20 man kan slapen in grote stapelbedden. Je moet zelf een slaapzak en eten en drinken meenemen. Het was een leuke trip met weer ontzettend mooie uitzichten en vooral erg veel ‘groen’. Doordat het hier zoveel regent zijn veel bomen compleet begroeid met mos. Je waant je echt een beetje in een Lord of the Rings film. Erg mooi!

Een paar weekenden later zijn we een lang weekend naar de oostkust van het Zuidereiland vertrokken. Eerst naar Akaroa, een klein dorpje op de Banks Peninsula, vlakbij Christchurch. Dit was ooit bezet door de Fransen en heeft daarom allemaal Franse straatnamen en de hele sfeer doet ook wat Frans aan. Mooi strand, leuke restaurantjes en prachtige natuur. We hebben geslapen in een ‘stargazer’, een soort houten tent met een glazen dak, waardoor we ‘s nachts de sterren konden zien. We heben een zeiltocht gemaakt op een mooie grote zeilboot, waar we de enige bleken te zijn die de tocht hadden geboekt. We mochten de hele tocht zelf aan het roer, prachtig! Helaas geen dolfijnen gezien, maar wel heel erg genoten van het op het water zijn.
Na Akaroa zijn we naar Christchurch gereden omdat het daar dat weekend Big Band Festival was en we ’s avonds naar een ‘Big Band Ball’ zouden gaan. Fokko had zijn stijldanspasjes weer opgegraven uit z’n geheugen en na twee oefensessies in de achtertuin besloten we daar een dansje te wagen. Toch een beetje onder de indruk van de concurentie, besloten we na 1 dans toch maar weer te gaan zitten en te observeren. Er kwamen 5 Big Bands, die allemaal fanstastisch speelden. Een erg geslaagde avond!

De volgende ochtend hebbenwe op de terugweg naar huis drie nieuwe kippen opgehaald. Wij zijn nu trotse eigenaar van Louki, Hannie en Bep. Ze komen van een commerciele kippenhouderij en zijn nu met pensioen. Ze genieten (denken we) nu van het buiten zijn en zitten soms zelf in de regen. Het is weer erg gezellig om kipjes te hebben.

In november kwamen Gerwin (vriend van Diergeneeskunde) en zijn vriendin langs bij ons en Eric en Belinda. We hebben een gezellig weekend gehad in Westport en ze zijn ook even bij ons geweest. Gerwin heeft een ochtendje met Fokko meegelopen zodat hij ook kon zien hoe het werk voor een Nieuw-Zeelandse dierenarts is.

Omdat we veel weekeinden dienst hadden afgelopen tijd, besloten we ook maar echt elk vrij weekend iets leuks te gaan doen. We hadden steeds een weekeind dienst en daar weer eentje vrij en zo door voor een paar weken. Afgelopen weekend hebben zijn we zelfs opgesplits.
Fokko wilde meer trampen en Marieke wilde meer winkelen (hoezo cliche?)
Marieke is met Belinda samen eerst een dagje naar Hamner Springs gegaan, een dorpje waar ze heerlijke thermale baden hebben waar je uren in kunt chillen. De volgende dag naar Christchurch om uitgebreid te shoppen voor Sint- en kerstinkopen, lunchen op terrasjes met veel lekkere wijn en ’ s avonds naar het ballet (Scrooge van Charles Dickens). Op zondag is ze met de trein terug gegaan. Dit is zo ongeveer de enige passagierstrein op het Zuidereiland, de TranzAlpine. Het is namelijk een schitterende rit over Arthur’s Pass, maar wel met als gevolg dat het BOMVOL aziaten zit.
Toch was het zeer de moeite waard, voor 1 keertje dan, want het duurt wel rete lang...!

Fokko is hetzelfde weekend een van de Great Walks van Nieuw Zeeland gaan doen, de Heaphy Track. Samen met David, een vriend uit Greymouth, en Chrissie’s voormalige baas Steve hebben ze een 4-daagse huttentocht door Kahurangi National Park gemaakt. Aangezien start en finish 6 uur rijden van elkaar vandaan liggen, zijn ze naar de start gevlogen met een klein vliegtuigje. Daarvandaan was het 4 dagen lopen, terug naar de auto. Het was een schitterende tocht, met iets minder mooi weer. Sterker nog, de derde dag was zo nat dat rivieren buiten de oevers traden, kleine stroompjes kolkende rivieren werden en hele dele van het pad onder water stonden. Honderden meters door kniehoog water gewaden en sommige stukken zelfs water tot aan hun middel. Kortom; een gedenkwaardige, maar zeer geslaagde en schitterende tocht!

Ondertussen proberen we hier ook in de Sinterklaasstemming te komen. Er is al een pakket met sintkado’s aangekomen en die zitten al in de zak van Sinterklaas. We hebben vorige week met een biertje in de zon in de tuin gedichten zitten schrijven. Hoe hard je ook de Sinterklaas CD van ‘VOF de kunst’ draait, het blijft gek. Met kerst gaan we naar het Noordereiland, de Coromandel om precies te zijn. Daar hopen we te kunnen genieten van de zon, te duiken/snorkelen en lekker te eten. Met Oud&Nieuw hebben we dienst.

Dit leek ons wel weer een uitgebreide update. We vinden het altijd leuk om te horen hoe het in Nederland gaat J

Liefs

Wist je dat:

- We veel Engelse woorden in de Nederlandse taal hebben die ze hier niet kennen?

- Dat een Skippy bal een Moon hopper heet in het Engels?

- En een Body warmer een vest?

- En zij wat wij een vest noemen een cardigan noemen?

- Dit best verwarrend is?

- De kippen al eieren beginnen teleggen?

- We Eddie al bijna een jaar hebben en hij mee terug komt naar Nederland?

- Fokko een prijs heeft gewonnen met een vraag in de Quest?

- Deze te vinden is in de Quest 101?

- Het antwoord op de vraag ‘Jezus’ is?

- Je in de TranzAlpine op kanaal 1 voor Engels kon kiezen en op 2 voor Mandarijn?

- Er op het terras in Christchurch een Aziaat zat in volledig wielrennerpak inclusief helm, fietsbril en fietsschoenen?

- En hij vervolgens op een vouwfietsje vertrok?

- Onze andere Nederlandse vrienden in Westport een babytje hebben gekregen?

- Dat hij Jack de Boer heet?

- We aan de bazen hebben doorgegeven dat we in September 2015 naar huis willen?

- We voor die tijd 5 weken met onbetaald verlof op vakantie gaan?

- We naar Great Barrier Reef, Borneo en Bali willen gaan?

- We dus nog heel hard gaan genieten van de laatste 10 maanden?

Ruud

Leuk verhaal weer:) fijne feestdagen alvast!

Sylvia

leuk weer om te lezen!

Tjarda

Wauw, het klinkt nog zo mooi allemaal! jullie halen wel zoveel mogelijk uit jullie jaren daar.. Fijne feestdagen xx

Mariska Bosman

Leuk om jullie verhalen te lezen. Zeker omdat ik zelf ook de optie werken in nz om werkervaring op te doen, niet heb uitgesloten. Geniet inderdaad lekker van dit laatste jaartje, en super goed dat jullie nog 5 wkn lekker extra gaan genieten. Fijne sinterklaas en andere aankomende feestdagen!

Hans en Petra

Fijn weer helemaal op de hoogte te zijn! September 2015 is al zo snel. Tijd vliegt tenslotte. Geniet er maar van. Het kippenverhaal is top. Die namen alleen al ????Komen Louki, Hannie en Bep ook mee terug naar Nederland??
Een dikke knuffel van ons xxx Hans en Petra

Fanja en Dick

We zijn weer helemaal bij. Hopelijk is de vogelgriep voorbij als je Louki en Bep en Hannie met nageslacht mee wilt nemen naar hier. Droom maar lekker van een White Christmas en raak niet in verwarring.
Liefs uit Leiden

Vincent

Hi zon, zee, zeelandgenieters,

Jullie hebben weer een prachtig overzicht gegeven met de belevenissen en gebeurtenissen die jullie overkomen en overkomen zijn.

Het blijft bijzonder om van jullie te vernemen hoe het er allemaal aan toe gaat. Het is allemaal zo staddy en het lijkt zo gewoon. Jullie blijken echter Zeelandburgers geworden te zijn en zien zelfs kans mee te liften in functioneringsgesprekken en salarisupdates.

Toch blijven er naast de dagelijkse werkzaamheden voor jullie genoeg tijd over om Nieuw Zeeland vanuit alle gezichtspunten te ontdekken.

Hier in Nederland mogen we over het weer nog steeds niet klagen. Er zijn wel dagen met heftige regen, maar het is niet te vergelijken met andere jaren. Vandaag, 3 december, is eigenlijk de eerste dag, dat de koude merkbaar is, want juist de temperaturen zijn nog nooit zo lang zo hoog geweest.

Altijd weer een gekken maand die decembermaand, maar daar weet Marieke nog meer van dan Fokko.
We hebben afgelopen zondag bij Pim en Ludy gebrainstormed over de Kerstdagen. Sanne was er ook, dus die mocht meedoen!

Staat Sinterklaas komend weekend op de agenda, ook voor de kerstdagen hebben we mooie plannen gemaakt.
Een niet te ingewikkeld menu, maar wel weer verrassend lekker.

Ben eigenlijk benieuwd of jullie vanuit daar ook zicht hebben op de arbeidsmogelijkheden voor als jullie straks weer naar Nederland komen?
Zijn jullie nog van plan zelf een praktijk op te zetten of zit zoiets er voorlopig nog niet in.
In ieder geval hebben jullie enorm veel ervaring opgedaan en zelf veel moeten pionieren.

Op dit moment met d vogelgriep lijkt er meer dan genoeg werk, maar ik denk dat dergelijke ziektes alleen maar ontstaan door te veel fokken en doorvokken van kippen. Ik kom veel in tuinbouwbedrijven en daar gaat het met de plantjes al niet anders, maar ja die hoef je niet op te eten.
Toch kan je geen tomatenkas meer betreden zonder een speciale jas, hoofdcap en plastic schoeisel, want ze zijn hier zelfs bang voor de tomatengriep (ha, ha).

Mooie onderwerpen om te bespreken met dierenartsen die weer terug in Nederland zijn, dus maak je borst maar nat.

Voor alle feestdagen, vier ze als thuis en geniet daar van het bijzondere. Wij zullen op jullie klinken en aan jullie denken!

Lieve groet,

Vincent & Mirjam

Emma S.

Wist je dat...
- Ik me af vraag of jullie de kippen ook meenemen naar Nederland?
- Dat er tegen die tijd niet alleen in Leiderdorp maar ook in Leiden een logeerbed klaar staat?
- Ik heel trouw de verhalen (met veel plezier) lees?
- We ons beter kunnen inleven in de verhalen sinds we op bezoek zijn geweest?

Liefs

godewijn

wisten jullie dat we
1. soms =opeens- jullie zo maar missen?
2. eigenlijk een heel leuke Sinterklaas hadden (zonder F&M)
3. we bedachten dat we als verrassing nog eens wel die kant uit willen komen.
4. er in de trein (Den Bosch-Bussum Zuid) een klein blank meisje zat dat zich een soort van zwarte Piet had geschminkt?
5. er in Lenk nog héél weinig sneeuw ligt!
6. Wij 30 jaar geleden 2 katten hadden (Bas en Joris) waar we toen net zo 'leip' mee waren als F&M nu met Eddie zijn!
En nog veel meer maar daar mailen we wel met Fokko over.
Godewijn (en 'rest')

Ingrid Blok

Wisten jullie dat:
Ik nu bij je ouders op de bank zit
Ik niet echt een kattenmens ben maar meer van honden houd
Pim en Jan in de keuken staan
Ik de "hertjes" mooi van lelijkheid vind
Maar ze zeker een ereplek zou geven
Morgen Sinterklaas ga vieren met Kim,Wim, Olga, Bart en natuurlijk Jan
Kim en Wim een enorm konijn hebben
En ik jullie een knuffel geef
????????????

Pim de H

Wat heb ik weer met veel plezier jullie bericht gelezen. Zo'n huttentocht lijkt me wel heel gaaf om te doen, maar dan wel met lekkerder weer. Ik weet niet of Mariëlle en ik 4 dagen daar voor over hebben ;)

Het nog maar 20 nachtjes slapen is voordat wij de grote reis naar de andere kant van de wereld gaan ondernemen.
We graag jullie verlanglijstje willen ontvangen van dingen die jullie nog willen hebben daar (mits het ingevoerd mag worden in Australië en Nieuw Zeeland natuurlijk).
x

Anna

Ha Fokko en Marieke,

Wat een fantastisch verhaal, met ook zo veel herkenbare dingen.
Het mandarijn in de tranzalpine verbaast me niks, waren de mandarijnen zelf uberhaupt wel wakker, of deed het uitzicht ze niks?;)
En hoezo "pakten we maar even het vliegtuig"... wat fantastisch!! Hoe kom je daar nu aan? En sowieso een indrukwekkende tocht, de foto's waren ook niet mis...
Marikes operaties klinken spannend, zeg!
En die oefensessies in de achtertuin, is daar videomateriaal van?;)

Heel veel plezier daar! Nieuw-Zeelandse regenbuien zijn sowieso beter dan die in Nederland:)

xxx

Ria Schipper

Wat een prachtige belevenissen weer en mooi verhaal. Ook prachtige en vrolijke foto's. Goed dat jullie de vrije tijd zo mooi besteden lijkt me volop genieten. Leuk omdit in Kaapstad te lezen waar ik morgen aan mij laatste dag begin. Maar geen klagen want 18/1/2015 ga ik voor 23 dagen naar Colombia. Groet Ria

Luc

Hallo Fokko en Marieke. Wederom leuk om jullie verhalen te lezen. Zo te lezen hebben jullie de laatste tijd weer leuke dingen gedaan en gezien. Geniet nog met volle teugen van dat geweldige land. Groet Luc