fokkoenmarieke.reismee.nl

Terug van weggeweest

Lieve allemaal,

het is een tijdje geleden dat we een laatst blog schreven, doordat Reismee.nl gecrashed was en ons blog tijdelijk niet meer bestond.

We zijn nu weer in de lucht en hebben uiteraard weer veel te vertellen!

Vlak na ons laatste blog zijn we een lang weekeind naar Sydney geweest voor Marieke's verjaardag. Dat is hier immers 'om de hoek'! We hadden een goed weekeinde uitgekozen, omdat het Sydney 'Vivid light and music festival' bleek te zijn. Dat betekende elke avond grote lichtshows en overal tentjes met eten op straat. Het is een stad met een erg leuke sfeer enmet een stuk meer cultuur dan we afgelopen jaar gezien hebben. We hebben 4 musea bezocht, veel opterrasjes gezetenen ook een goede inhaalslag gemaakt met uit eten en winkelen (of jullie het nog geloven of niet, Fokko nog meer dan Marieke).

Het was wel vervelend dat toen we thuiskwamen onze kippen verdwenen waren en die bleken later op brute wijze vermoord te zijn door de buurhond. We gaan binnenkort voor nieuwe kipjes kijken nu we het hok wat hebben uitgebreid en die hond er niet meer bij zou moeten kunnen komen.

In juli (in een weekend dat in Nederland door de hitte de mussen van het dak vielen) zijn we gaan skiën met Eric & Belinda en Eric & Imke, de Nederlandse vrienden in Westport.

We hadden goed skiweer en prima sneeuw. De skigebieden zijn niet te vergelijken met die in Europa (prijzen echter wel), maar je kunt je er prima een dagje vermaken! Naast het skiën was het vooral ook erg gezellig met veel spelletjes, drankjes en Nederlandse appelaart.

De winter was ondertussen al een tijdje bezig, maar echt koud werd het niet. De ochtenden waren fris, maar meestal liepde temperatuur op tot 14 graden in de middag. En als de zon hier eenmaal gaat schijnen, dan is het meteen lekker warm! Kiwi's lopen jaarrond op slippers en in korte broek, ook Fokko heeft dat lang volgehouden. Maar een echte kiwi-man zal hij toch nooit worden, met gebrek aan interesse voor de vissport en het niet in bezit hebben van minstens 1 geweer. Het WK was ook in volle gang, wat hier soms betekende dat wedstrijden om 4 uur 's ochtends lokale tijd gespeeld werden. Houtkachel aan, wolkjes blazen in eigen huiskamer, je moet er wat voor over hebben.

Daarna moesten we ons alweer klaar gaan maken voor het volgende avontuur: een 'bliksembezoek' aan Nederland! Onze bazen hadden ons gelukkig toestemming gegeven om in de drukste tijd van het jaar (afkalfseizoen was weer begonnen) in augustus twee weken weg te gaan. Dus op vrijdag 1 augustus vlogen we via Singapore en Frankfurt naar Amsterdam met Lufthansa. Voor het eerst in het grootste passagiersvliegtuig de Airbus A380 gezeten. Klinkt allemaal leuk, maar boarden en opstijgen duurt ellendig lang en een A380 van Lufthansa betekent ook nog eens dat het vliegtuig ramvol Duitsers zat die net het WK hadden gewonnen. Doe ons maar weer een wat kleiner vliegtuig de volgende keer ;)

In Nederland hebben we elkaar zo ongeveer 2 weken niet gezien. Allebei hadden we een straf individueel programma, om zoveel mogelijk vrienden en familie te kunnen zien. En dat is heel goed gelukt!! Ook de bruiloft van Tim en Tessa bij kunnen wonen (vrienden van Diergeneeskunde), waar we ook elkaar nog even gezien hebben. De Nederlandse zomer was lekker, en het was erg leuk om weer terug te zijn in Nederland! Het voelde echt alsof we 'in een warm bad' terechtkwamen.

De tijd vloog om, en dus waren we op maandag 18 augustus alweer hard aan het werk. De terugkeer in Nieuw-Zeeland voelde ook als thuiskomen! Dat was een raar maar goed gevoel.

Marieke kon weer vol aan de bak met gezelschapsdieren en Fokko viel met zijn neus in de boter wat betreft landbouwhuisdieren: het 'seizoen' is weer begonnen, wat betekent dat er veel verlossingen en ander werk zijn. De cyclus is weer rond, we wonen en werken alweer meer dan een jaar in Greymouth!

In de tussentijd heeft Fokko nog 2 keer in 5 weken in een ambulance gezeten; eerst knock-out gegaan met een milde hersenschudding met voetbal na een headclash, en 5 weken later arm uit de kom met een verlossing. Gelukkig geen blijvende schade! Na de hersenschudding wel een dag of 10 rustig aan moeten doen. Het voetbalseizoen is inmiddels afgelopen en helaas heeft Grey United (Fokko's team) in extra tijd de finale verloren tegen rivaal Westport. Moet gezegd dat wij een penalty gemist hebben en dat die jongens 2x per week trainen en wij (helaas) bijna nooit, dan maak je het jezelf lastig.

Marieke heeft de afgelopen week meegedaan als klarinettist aan een uitvoering van The Sound of Music, wat erg leuk en drukbezocht was.

Hier is het inmiddels alweer lente aan het worden, wat betekent dat het regent dat het giet! De eerste 3 weken na terugkomst waren heerlijk, non-stop zon en korte broek, maar dat is nu voorbij. De boeren zijn er blij mee, het was veel te droog geweest de afgelopen tijd.

Komend jaar wordt ook nog een bezoek van veel vrienden, nu zijn Emma en Ruud in het land (helaas hebben die pech met het weer). In november komt Gerwin met vriendin, in januari komt Pim, Morris en Marlies zijn van plan om in februari te komen en ook het kersverse bruidspaar Tim en Tessa is samen met Tex en Patrice van plan om Greymouth aan te doen. Kortom: guesthouse 16 Firth Street opent haar deuren weer!

Veel liefs vanuit New Zealand,

Marieke en Fokko

Wist je dat:

- De terugreis van deur tot deur 'slechts' 36 uur duurde?

- De lente garant staat voor bakken met regen, maar dat het altijd wel even zonnig is en dat we heel veel regenbogen (ook dubbele) zien?

- We hier nu allebei alweer een jaar (met veel plezier) werken?

- Je hier 's ochtends wolkjes blaast in de huiskamer en 's middags in korte broek en op slippers over straat loopt?

- We het gat in de ozonlaag hier in stand houden doordat we onze hele kolenvoorraad verstookt hebben?

- De buurvrouw nu eindelijk haar best doet om die kuthond van haar in haar tuin te houden met nieuwe hekken?

- Het dus weer tijd is voor nieuwe kippen?

- We er laatst achterkwamen dat we al 2,5 maand zonder APK rondrijden (wat ook hier verboden is)?

- We zijn gestart met geo-cachen (dat is schijnbaar ook populair in NL)?

- Ons is aangeboden om mede-eigenaar van de praktijk te worden?

- Dat natuurlijk wel leuk is om te horen en voelt als een compliment?

- We dat aanbod niet aannemen omdat we op den duur weer terug willen gaan naar Nederland?

- Na een jaar tijd veel mensen ons ondertussen wel herkennen op straat?

- Terwijl er toch nog best wat aan ons gevraagd wordt of onze vakantie in NZ leuk is?

- Marieke op de koffie is gevraagd door een cassière van de supermarkt?

- Marieke zojuist haar eerste keizersnede hond heeft gedaan?

- We hier de Donald Duck lezen?

Sascha

Wat een super leuk verhaal weer! :D Xx

Ria Schipper

Ha, fijn weer een verhaal. Goed dat de site hersteld is. Hebben jullie nu ook alle vorige verhalen terug, zou leuk zijn.

Pim de H

Geweldig dit verhaal weer te lezen! Haha!
Het boekingsproces is bijna rond. YEAH! Dikke hug vanuit het toch wel 'na zomerse' Nederland. Vandaag schijnt de zon!!