fokkoenmarieke.reismee.nl

Nóg meer bezoek!!

Lieve allemaal,

Een update van onze kant van de wereld van uit een soms zonnig, maar soms herfstig Greymouth.

Sinds ons vorige verslag hebben we dus flink wat bezoek en gezelligheid in huis gehad. Eerst nog even 2 dagen met Pim en Ludy (toch wel even slikken toen ze echt moesten vertrekken) en gelukkig snel daarna Floortje (Fokko’s zusje) en Anna (vriendin). Trots hebben we ons leventje kunnen laten zien, met een dagje mee naar de koeien met Fokko en een ochtendje assisteren bij een operatie van Marieke. Fokko heeft wat dagen vrijgenomen om met Floortje en Anna te wandelen in onze vallei en bij Arthur's Pass, in de bergen. Twee mooie huttentochten gemaakt, was erg geslaagd.

Op maandagochtend 24 februari hebben we Floortje en Anna uitgezwaaid en ’s middags al meteen Sascha en Jiska van de studie ontvangen. Zij hebben hier een week stage gelopen. Ook met hen een erg gezellige week gehad en ook een beetje verwend omdat ze elke dag de boodschappen deden én kookten én afwasten, heerlijk!
Later in de maand kwam Floortje nog even terug en nam ze als verrassing Anna én Julia (studiegenootje) mee voor een nachtje. Toen kwam het moment dat Floortje toch echt Nieuw-Zeeland weer ging verlaten. Jammer dat ze weer wegging, maar ontzettend fijn en gezellig dat ze er zolang was!

Naast al dat bezoek hebben we natuurlijk ook gewoon hard gewerkt. Fokko heeft zich verdiept in een casus met kalveren met vitamine B1 tekort en begint al zeer op dreef te raken met koeien scannen en Marieke heeft weer wat leuke klusprojecten gedaan: een penisoperatie, een oog verwijderd bij een hond en een soort spalk geklust van ijzerdraad voor een kitten met een gebroken poot. We hebben het nog steeds erg naar ons zin!

Ook zijn we beiden een jaartje ouder geworden en dan moet natuurlijk gevierd! Voor Fokko’s verjaardag had Marieke een verrassingsweekend gepland. Op zaterdag zijn we naar Barrytown gereden, vlak te noorden van Greymouth Een stel geeft daar al 10 jaar workshops messen maken, waarbij je begint met een stuk staal dat je zelf in het vuur moet smelten en in vorm moet hameren tot aan het maken van een handvat. Je schuurt alles in vorm en aan het eind heeft iedereen een prachtig (en scherp!) mes (zie foto’s). Je voelt je bijna een soort smid.

Daarna hebben we heerlijk overnacht in een bach (lees: Nieuw-Zeelands woord voor hut, heel veel mensen hier hebben wel een bach ergens) bij de Punakaiki pancake rocks en daar hebben we de volgende dag met springtij flink genoten van al het natuurgeweld, in de vorm van een erg woeste zee, zeer hoge fonteinen uit de blow holes en het ruige strand. Omdat we toch al halverwege waren op de weg naar Eric en Belinda, ook daar even langs geweest om onze verjaardagen te vieren.

Voor Marieke's verjaardagscadeau moeten we nog even wachten tot juni, dan gaan we namelijk een weekeind naar Sydney! Erg mooi cadeau en wellicht kunnen we daar nog een opera meepikken in het Sydney Opera House. Of wordt het een NRL-rugbywedstrijd? In ieder geval vliegen we dus naar de andere kant van de Tasman Sea ("across the ditch" zoals ze het hier zo mooi verwoorden) om wat cultuur te snuiven, dat in Greymouth toch echt ver te zoeken is.

In de tussentijd wordt er door Marieke nog flink gerepeteerd met de jazzband en door Fokko gevolleybald op de maandagavonden en getraind met de jongens van voetbal op vrijdag en zondag. Het seizoen begint in april, dus daar kijkt Fokko erg naar uit!

Over twee weken ongeveer komen Fokko's ouders alweer aan in Christchurch en trekken we er samen eind april een week op uit richting het Abel Tasman National Park en de sounds rond Picton. Daar kijken we erg naar uit!

Wisten jullie overigens dat:

- We de enige dierenartsenpraktijk zijn in een gebied zo groot als Friesland?

- Nieuw-Zeeland ongeveer 28x dunner bevolkt is dan Nederland?

- Er meer koeien dan mensen zijn in NZ?

- Er nog véél meer schapen zijn, maar er in hoog tempo wordt overgeschakeld naar het houden van koeien, doordat de melkprijs recordhoogtes bereikt heeft?

- Nieuw-Zeeland 2e staat op de lijst met meest obese mensen? Obesitas is hier een enorm probleem.

- De Maori de oorspronkelijke bewoners van het land zijn?

- NZ ook een enorm alcoholprobleem heeft?

- Boodschappen (m.n. groente en alcohol) hier enorm duur zijn, maar dat er wél mensen zijn die koste wat kost je tas inpakken bij de kassa?

- Er soms nog meer waarschuwingsborden te vinden zijn dan in NL? Niet over hekjes klauteren, pas op voor overstekende weka's, etc.

- De westkust (staat bekend als "the coast" hier) waar we wonen ruig en redelijk ontoegankelijk is en dat de economie vrijwel volledig draait op kolenmijnen?

- Bijna iedereen wel een eigen geweer heeft?

- Alle mannen houden van jagen en vissen en dat Fokko dus nooit een echte kiwi-man zal worden?

- Het land eigenlijk niet zo groen is als het lijkt? Dat er in hoog tempo wordt ontbost, dat er heel veel native flora en fauna verdwijnen door de introductie van onder andere possums, andere marterachtigen en andere diersoorten en dat die bestreden worden met zeer agressief gif? En dat er heel veel weilanden geirrigeerd worden met water uit beken en rivieren, waardoor de visstand drastisch terugloopt?

- We van 1 tot 15 augustus Nederland bezoeken? (wie het eerst komt wie het eerst maalt ;) )

- We het hier nog steeds naar ons zin hebben, maar waarschijnlijk t.z.t. wel weer terugkomen naar NL? :)

Veel liefs en wellicht tot dan,

Marieke en Fokko