fokkoenmarieke.reismee.nl

Sinterklaas, Santa Claus, NYE, vakantie en familiebezoek!! (en tussendoor gewoon werken natuurlijk)

Lieve allemaal,

Er is weer een hoop te vertellen aan jullie allemaal, maar we zullen proberen het zo kort mogelijk te houden!

De laatste maand 2013 was erg druk en chaotisch op de praktijk, maar gelukkig hebben we buiten het werk om ook veel leuke dingen gedaan!

Het vieren van Sinterklaas bij Eric en Belinda was zeer geslaagd; bergen met pepernoten en zelfgemaakte amandelstaven en gevulde speculaas. We hebben een dobbelspel gedaan, maar ook de kiwi's moesten geloven aan het schrijven van gedichten. Voor hen bleek dit een lastige opgave, en voor ons Nederlanders was het dichten in het Engels ook niet al te makkelijk. De intocht van Sinterklaas via YouTube leverde behoorlijk wat verbazing op bij onze kiwi-gasten; of we totaal ge-brain-washed waren als kind? Ja, zoiets ja....

Vanaf kerstavond tot en met het aansluitende weekeind hadden we dienst, wat resulteerde in zeker 20 ritjes op en neer naar de praktijk voor spoedgevallen; van gebroken poten (overreden door de grasmaaier) tot vergiftigde honden (daar hebben wij samen een abbonnement op lijkt het wel). Helaas ook een aantal dieren in moeten laten slapen op 1e en 2e kerstdag, leve de kerstgedachte, maar vreemd genoeg leverde dit de meeste bedankkaartjes en chocolaatjes op J

Omdat wij ons stinkende best hadden gedaan rond kerst en veel geld verdiend hadden voor de praktijk, kregen we daarna een weekje vrij (al is het nog afwachten of deze dagen van onze jaarlijkse vakantiedagen af worden geplukt of niet, haha). Eric en Belinda kwamen over voor oud en nieuw, we hebben op het strand een fikkie gestookt en wat vuurwerk afgestoken.

We hebben eerst lekker rond het huis gerommeld, burgerlijk gedaan en zijn later in de week met de ‘Sinterklaas-vier-ploeg uit Westport’ een weekeindje richting Nelson gegaan. Vrijdag heeft Marieke lekker gewinkeld met Belinda en Sophie en hebben Fokko en Eric op het terras gehangen en op zaterdag met z’n allen een uitgebreide wijntour gedaan op de fiets. Dat was toch wel pittig (ohja, hier hebben ze bergen….). Al met al een zeer geslaagd weekeind, met lekker weer en goed gezelschap.

Het weekeind er op was het alweer feest, namelijk met de Kumara Races. Kumara is een gehucht in ons praktijkgebied, dat éénmaal per jaar vanwege de jaarlijkse paardenraces op de grasbaan overspoeld wordt door alle mensen uit ons distric. Een paardensportevenement dus, vergelijkbaar met Peedepieten, waar we met alle collega's van de praktijk heen gingen. Goede gelegenheid om ons weer eens flink uit te dossen, te genieten van het mooie weer en een leuk dagje uit en ook de wijn vloeide rijkelijk. Je leert je collega’s zo op een hele andere manier kennen zeg maar. 's Avonds nog met Brooke, Megan, Shannon en Adrian de kroeg in, wederom een geslaagd weekeinde dus!

Omdat Marieke het weekeind erop dienst had zijn Eric (Otten) en Eric (de Boer) speciaal uit Westport overgekomen om samen met Fokko een dag hout te gaan zagen bij een boer uit de praktijk, om in de winter wat te stoken te hebben. Help Fokko en Marieke de winter door, zullen we maar zeggen! (even ter informatie, we hebben alleen een kachel, CV bestaat niet in dit land). Zeer trots kwamen de mannen na een dag ploeteren terug met 6,5 kuub hout! Prachtige kwaliteit en ook nog s gratis! Vol goede moed zijn we de volgende dag begonnen met het hakken (Fokko) en het stapelen (Marieke) van het hout. Eerlijkheid moet gezegd dat er nog steeds een deel ligt om te worden verwerkt, wat een k-klus!

Vanaf toen was het aftellen geblazen tot Pim, Ludy en Sanne zouden arriveren in Nieuw-Zeeland. Op dinsdag 21 januari zijn we vroeg vertrokken om ze op te pikken van het vliegveld in Christchurch (dit afstandje is toch wel vergelijkbaar met Amsterdam – Keulen, inclusief bergpassen, slechts 2-baans wegen en campervans die bestuurd worden door Chinezen).

Lichtelijk gaar, maar al wel vol van de ervaringen in Tokio kwamen Pim, Ludy en Sanne bij de 'arrivals' naar buiten. Heerlijk om ze weer te zien! De eerste gezamenlijke actie was het ophalen van de camper. Ze werden (bij gebrek aan het bestelde item) ‘geupgradede’ naar een 6 persoons camper. Of 'gedowngradede'? Wat een ontzettend bakbeest! Dit vergde toch zeker een paar uurtjes oefening om het gevaarte binnen de witte lijnen op de weg te houden. Vol goede moed heeft Pim het gevaarte na een lange vlucht, aan de linker kant van de weg rijdend over een grote pas door de bergen gemanoeuvreerd, zeer knap werk!

Ze zijn de rest van de week bij ons in Greymouth gebleven om een beetje bij te komen van de jetlag en om ook te kunnen zien waar wij wonen en werken. Pim heeft nog een ochtendje ‘steriel’ gestaan bij de operaties van Marieke, erg leuk om dat samen te doen!

Zaterdagochtend 25 januari zijn we met z’n allen op pad gegaan, met de camper én onze eigen auto. We hebben een heerlijke week gehad waarin we ontzettend veel gezien hebben. De gletsjer in Fox Glacier, aan onze mooie westkust, mooie blauwe meren in Wanaka en Queenstown, de beroemde Milford Sound per boot en daarna met een klein vliegtuigje over de Doubtful en Dusky Sound. Lekker met elkaar ontbijten en borrelen, soms uit eten of lekker koken in de camper. De zon scheen geregeld en we kregen zelfs na 1,5 weken een nieuwe camper (dat was omdat de wielen van de eerste camper los bleken te zitten en niet volledig vastgedraaid konden worden. Dat dat toch wat gevaarlijk was om mee verder te rijden, vergeten we maar even). Zondagochtend zijn wij tweeën vanuit Queenstown terug naar Greymouth gereden omdat we maandag weer aan het werk moeten. We zullen Pim en Ludy nog even zien voor ze weer naar Nederland terugvliegen (ze hebben nog een week met San samen en daarna nog een kleine week met z’n tweeën). Daarna gaan we al heel snel uitkijken naar de komst van Floortje (Fokko’s zusje) en Anna (vriendin van de familie) en in april Fokko z’n ouders. Tussendoor komt er nog een dispuutgenootje van Marieke langs, kortom het bezoekersseizoen is geopend! Boeken strekt ter aanbeveling, beschikbaarheid neemt af.

Verder valt nog te vermelden dat het social volleybal van Fokko op maandagavond steeds beter gaat, Fokko ook gaat voetballen voor Grey United en dat het trainen binnenkort start. Marieke toetert er nog flink op los met 'Just Jazz', de kippen leggen eieren en Eddie doet vooral vrij weinig.

We hopen dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van onze avonturen en dat het met jullie ook goed gaat. We vinden het leuk dat jullie ons volgen!

Tot snel en liefs, Fok en Mariek