fokkoenmarieke.reismee.nl

December en tóch zomer!

Lieve allemaal,

Er is alweer flink wat tijd verstreken sinds ons laatste verslagje, dus tijd voor een volgend hoofdstuk van ons avontuur.

Laten we beginnen met te vertellen dat we het nog steeds erg naar ons zin hebben hier! We draaien volop mee op de praktijk en hebben het ook daar erg leuk. Voor Fokko begint het nu wat rustiger te worden, omdat er in het seizoensgebonden werk na een flinke piek nu een (eindelijk) een dal zit. Daarnaast gaat ongeveer heel Nieuw-Zeeland plat voor een maand rond kerst. Gelukkig kan Fokko zich ook vermaken met een vaccinatie of ander gezelschapsdierenconsult op z’n tijd. Ook is hij voor het eerst op een hertenfarm geweest om een paar stags (mannelijke herten) van hun gewei te ontdoen. Fascinerend werk, het gaat erg diervriendelijk en herten zijn echt geweldig mooie dieren.
Fokko heeft zich verder afgelopen tijd vooral bezig gehouden met koeien weer cyclisch krijgen, het dekseizoen is alweer bijna afgelopen dus alle koeien moeten nu drachtig worden, anders geven ze volgend jaar geen melk, en is ook bij wat paarden met koliek (daar wordt niemand blij van, vooral wij niet) geroepen, ze hebben het tot nu toe allemaal nog overleefd.

Marieke heeft nog wat leuke casus gehad, zoals het chirurgisch castreren van een minivarken en een geitje. Daarnaast heeft ze nog geholpen bij een keizersnede waar maar liefst 16 pups uitkwamen, indrukwekkend dus! Verder vooral drukke spreekuren en veel operaties. Komende week wordt het digitale röntgenapparaat geïnstalleerd, waardoor het oude barrel waar nét niets op te zien valt eindelijk vervangen wordt.

Half november zijn we weer een weekeindje bij Eric en Belinda op bezoek geweest. De mannen hebben zich beziggehouden met vissen en kleiduifschieten, zoals een echte kiwi-man betaamt. We hebben hierdoor wel heerlijk kunnen lunchen met vers gevangen vis! Fokko loopt daarentegen nog niet heel de dag in zijn zwembroek op rubberlaarzen rond, dus er valt nog steeds veel te verbeteren (of niet?).

Eenmaal weer thuis hebben we in één week tijd ons ‘gezin’ flink uitgebreid met 2 kippen (Truus en Rietje) en een kat (Eddie). De kippen vinden hun villa wel mooi, maar slapen liever in het washok. Ze zijn wel erg enthousiast over de tuin (en die van de buren helaas). Eddie is een 3 jaar oude kater uit het asiel, die bij ons op de praktijk kwam voor castratie. Erg gezellig dus in huize Aldershoff-Verra!

Vorige week maandag werd het nóg gezelliger, omdat Tineke de Haan (een collega-dierenarts uit NL) ons kwam opzoeken en een paar nachten bij ons is blijven logeren. Leuk bijgepraat, pannenkoeken gebakken en even de ‘kroeg’ in geweest. Omdat we beiden een weekeinddienst hadden gedraaid kregen we ook beiden 2 dagen vrij ter vervanging. Deze hebben we afgelopen weekeind ingezet om er eens even op uit te trekken en van het mooie land te gaan genieten. We hebben Tineke afgezet bij de Franz Jozef-gletsjer en zijn zelf verder gereden naar het zuiden. We hebben heerlijk gekampeerd in Wanaka, Queenstown, Twizel en Lake Tekapo. We hebben wat gefietst, gezwommen in de meest blauwe (en koude!) meren ooit en genoten van alle adembenemende uitzichten op nog steeds besneeuwde bergtoppen. We hebben op maandag een kajaktocht op een gletsjermeer gemaakt bij Mount Cook (de hoogste berg van NZ), waar we tussen de ijsschotsen voeren. Erg vet om te zien en als kers op de taart kregen we een glaasje whisky met duizend jaar oud gletsjerijs er inJ. We hebben behoorlijk wat foto’s toegevoegd van deze trip omdat ze wat ons betreft een paar van de mooiste plekken van Nieuw Zeeland laten zien.

Helaas komt aan al dat leuks ook weer een eind en ‘moeten’ we morgen weer gewoon aan het werk. Maar dat zijn slechts 3 dagen tot het volgende weekeind, waarin we Sinterklaas gaan vieren met en bij Eric & Belinda en wat kiwi’s. We hebben cadeaus en gedichten (in het Engels, weer een extra uitdaging) en gaan met z’n allen dobbelen. Het voelt nog niet echt als Sinterklaas, aangezien de zomer hier nu echt gaat beginnen. De mensen maken zich hier op voor kerst en dat alle liedjes gaan over ‘dreaming of a white Christmas’ die hier toch écht niet gaat komen, mag de pret niet drukken!

Waarschijnlijk komt ons volgende verhaal in het nieuwe jaar, dus wensen we vast iedereen thuis hele gezellig feestdagen! Wij vieren dit jaar kerst in korte broek met een lekkere BBQ ;) (dit klinkt leuker dan het is, want het voelt natuurlijk totaaaaal niet als kerst haha).

Liefs Fokko en Marieke