fokkoenmarieke.reismee.nl

Huisje, palmboompje, beestje

Lieve lezers,

Inmiddels vanuit ons eigen huis met tuin, in de lentezon met uitzicht op de Tasman sea, een update uit Nieuw-Zeeland!

In de afgelopen weken was het dit keer wat rustiger dan voorheen, doordat we onze intrek hadden genomen in het flatje boven de praktijk. De afgelopen weken bestonden voornamelijk uit het op orde krijgen van papierwerk (wat zeer, zeer frustrerend was zo nu en dan), het afstruinen van winkels met tweedehands spullen en verhuisklaar raken. Tussendoor was het vooral meelopen op de praktijk, om bekend te raken met de manier van werken, voor Fokko het verkennen van het praktijkgebied, voor Marieke de eerste operaties op de praktijk zelf en alle verschillen en overeenkomsten tussen diergeneeskunde in Nederland en diergeneeskunde in NZ op een rijtje krijgen. In het weekend van 24-25 augustus zijn we naar Wellington geweest, op het andere eiland, om de clash tussen de All Blacks en de Wallabies (Australië) bij te wonen, zegmaar het Nederland-Duitsland van het rugby. Dit was een cadeautje van de collega’s van CoMore, het was erg gaaf, bedankt!!!

Op het werk klikt het erg goed met alle collega’s. Er zijn inclusief ons 4 landbouwhuisdierenartsen en 4 overwegend gezelschapsdierenartsen. De diensten zijn wel gemengd, dus ook Fokko zal wat gezelschapsdieren en Marieke wat grootvee moeten doen. Maar in het begin hebben wij nog geen dienst, eerst maar eens rustig aan beginnen en vertrouwd raken met alles, de dienst komt later wel.

Ook moest er nog het e.e.a. op het gebied van papierwerk geregeld worden, voor ons beiden de registratie als dierenarts in NZ om hier te mogen werken en voor Marieke op korte termijn ook nog een werkvisum (Fokko kan iets rustiger aan doen, omdat hij op zijn huidige visum al wat mag werken). Zeer, zeer veel telefoontjes, frustratie, ergernissen en langzame Nederlandse bureaucratische ambtenarij (is dat een pleonasme?) verder, hebben we het eindelijk voor elkaar dat we als dierenarts geregistreerd zijn. Hierdoor heeft Fokko de afgelopen week al kunnen werken, maar voor Marieke is het dus nog wachten op het werkvisum. We hebben ons er inmiddels maar bij neergelegd dat we er zelf niets meer aan kunnen doen en afhankelijk zijn van anderen.

Zoals gezegd heeft Fokko de eerste werkweek er al op zitten. Aangezien het werk hier seizoensgebonden is, i.t.t. Nederland, is het nu de periode dat de laatste koeien nog moeten afkalven, maar ook dat de oudste kalveren toch al 2 maanden oud zijn en dus moeten worden onthoornd. Per seizoen worden er zo’n 7500 kalveren onthoornd, dus daar gaat nu veel tijd inzitten. Daarna moeten alle koeien weer drachtig worden en over een maand of 2 begint de rustigere periode dus. Nu is het dus hard werken, maar daar zijn we hier voor!

Marieke draait dus (nog onbetaald helaas) ook volop mee in de praktijk, en heeft al een aantal honden en katten gesteriliseerd en wat consulten gedaan. Dat is ook erg leuk en het klikt goed met de assistentes en collega-dierenartsen. Het gezelschapsdierenwerk wordt hier in NZ toch “als minder belangrijk” gezien dan het grootvee-werk, maar zit hier in de praktijk zeker in de lift en er is ook hier veel te doen.

Inmiddels zijn we dus verhuisd naar ons nieuwe huisje net buiten Greymouth, op 5 min rijden van de praktijk. We kunnen nu dus zeggen dat we eindelijk officieel zijn gaan samenwonen!! En uiteraard bevalt dat zoals verwacht erg goed. We hebben een riant huis met garage en tuin, 3 slaapkamers, 2 badkamers, een houtkachel en alles is zeer goed onderhouden. Vanuit de keuken kijken we uit op zee!! Helaas is september hier (raar genoeg) wel de maand waarin het veel regent, dus we moeten nog even geduld hebben om van de tuin, zee en omgeving te kunnen genieten.

Ook proberen we natuurlijk te integreren hier in Greymouth, zo gaat Fokko voetballen vanaf januari en heeft Marieke al een keer gerepeteerd met een jazzorkestje, wat erg leuk was. Vanavpns komen Eric en Belinda (onze Nederlandse vrienden en tevens concurrenten van de buurtpraktijk in Westport op 105 km afstand) gezellig langs gekomen, dus Marieke staat nu in de keuken terwijl Fokko buiten in de zon zit. Een ideale combinatie dus.

Hopelijk kunnen we jullie in ons volgende verhaal vertellen dat Marieke ook al aan het werk is, want dan is het doel waarvoor we hier gekomen zijn, eindelijk bereikt, maar zoals jullie kunnen lezen vermaken we ons ondertussen prima!

Liefs, Marieke en Fokko

p.s ons nieuwe adres is:

16 Firth street, Cobden
Greymouth, 7802