fokkoenmarieke.reismee.nl

Het werkende leven in zicht

Lieve allemaal,

aan het eind van ons vorige verhaal stonden er meerdere sollicitaties op de planning en bevonden we ons in het meest zuidelijke gebied in Nieuw-Zeeland. Inmiddels is er weer de nodige tijd verstreken en is er ook weer veel veranderd. In deze editie vertellen we jullie over ons laatste stukje reizen, bergen papierwerk en uiteindelijke de banen die we hebben gevonden!

Het sollicitatiegesprek in Gore bij de baas van Anne bleek te gaan over een praktijk in Greymouth (slechts 550 km daar vandaan). Het was ook niet helemaal duidelijk of daar vacatures waren, maar we moesten ze vooral eens bellen. Daar werden we dus nog niet echt veel wijzer van, maar ach.

We zijn doorgereden naar Dunedin waar we een prachtige wildlife tour hebben gemaakt. We zijn de hele middag met een gids op pad geweest en hebben albatrossen, zeehonden, zeeleeuwen en yellow-eyed penguins gezien. Een fantastische dag! We zijn niet te lang in Dunedin gebleven, want er stonden nog twee sollicitaties op de planning in Timaru. De ene praktijk had een erg leuke baan voor Fokko, maar helaas niks voor Marieke. We hadden gehoopt dat de andere praktijk wellicht iets voor haar zou hebben, maar daar kwam het allemaal niet erg van de grond. We besloten eerst naar Greymouth te gaan, voordat we meer energie in deze praktijk zouden steken.

Omdat we wel weer genoeg nuttige dingen hadden gedaan in Timaru (en gewoon omdat het kan) zijn we gaan skiën bij Mount Hutt. Dat was op de vrijdag dat het in Nederland 35 graden was, dus dat was een gek idee. Lekker geskied, al was het wel een klein bergje vergeleken met onze luxe ervaringen in Zwitserland en Oostenrijk; 400 meter hoogteverschil, 2 stoeltjesliften en zo’n 4 pistes. Voor een dagje erg leuk!

Vanaf daar zijn we doorgereden naar Christchurch. Onderweg hebben we een bezoekje gebracht aan een mooie vallei waar een deel van Lord of the Rings is opgenomen. Dit hadden we meer bij toeval ontdekt in een heel klein kadertje in ons gidsje, maar dat bleek een van de mooiste plekken die we tot dan toe hadden gezien in Nieuw Zeeland. Na een korte wandeling stonden we op een berg in een compleet verlaten vallei omringd door besneeuwde bergen en Mt Cook in de verte. Fantastisch!

We hebben 3 dagen doorgebracht in Christchurch. Het is toch een beetje een spookstad na de aardbevingen van 2010 en 2011 en de hele stad is één grote bouwput. Toch wel treurig om te zien, omdat het wel een leuke stad was toen Marieke hier vorige keer was. We hebben een drankje gedaan met vrienden van Marieke waarmee ze vorige keer op de camping stond in de overstroming, erg leuk om die weer te zien! Daarna toch maar snel Christchurch achter ons gelaten en via Arthur’s Pass naar Greymouth. Hier mochten we inmiddels op gesprek komen. De Arthur’s Pass schijnt één van de mooiste ritten in NZ te zijn, maar door de hele weg regen hebben we er weinig van gezien. Toch ben je in 3 uur aan de andere kant van het eiland, dus dat is goed te doen!

In Greymouth bleek een leuke praktijk te staan met in totaal 5 dierenartsen (waar wij nummer 6 en 7 zouden worden). Ze hebben ons een full time gezelschapsdierenbaan voor Marieke geboden en een full time landbouwhuisdierenbaan voor Fokko. We hebben een dagje meegelopen en ook dat klikte goed! Sindsdien gaat alles in een soort stroomversnelling en zijn we druk aan de slag gegaan met visa en verklaringen omtrent gedrag en medische check’s om maar zo snel mogelijk aan de slag te kunnen.

Omdat Greymouth dichtbij Westport ligt (slechts 1,25 uur rijden) zijn we nog een aantal dagen bij Eric en Belinda gaan buurten. Erg gezellig weer inclusief een middagje spelletjes doen en pannenkoeken bakken. Fijn dat ze zo dicht bij ons in de buurt wonen straks!

Inmiddels zijn we weer in Greymouth en zijn we druk bezig met het zoeken van een huis en het kopen van allerlei meubilair. We mogen tijdelijk in een appartement boven de praktijk wonen, totdat we zelf een huis hebben gevonden om te huren. Het is erg fijn om uit de hostels te zijn en ook het vooruitzicht te hebben dat er geld binnen gaat komen in plaats van alleen maar geld uit te geven. Ons reizen is dus een beetje op z’n einde, maar wat een fantastische dingen hebben we gezien!

We hebben nog één leuk uitstapje op de planning voor we aan de slag gaan en dat is een rugby wedstrijd tussen NZ (All Blacks) en Australië (voor de niet-rugbykenners: zoals Nederland-Duitsland bij ons) in Wellington (dankzij de lieve collega’s van CoMore!. Daarna zullen we laten zien dat we ook echt naar NZ zijn gegaan om te werken ;)

Liefs Fok en Mariek